Wednesday, August 26, 2015

ေသာင္းတုိက္က ၾကားေစသား (၄)

                                သီရိလကၤာႏုိင္ငံမွ ဒုကၡသည္စခန္းတစ္ခုအား ေတြ႕ရစဥ္ (Photo: www.srilankaguardian.org)

AHRC သည္ ဒိန္းမတ္ႏုိင္ငံမွ Research Centre for Torture Victims (RCT) အပါအ၀င္ ႏုိင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္း အမ်ားအျပားႏွင့္ ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ကုလညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္မႈဆုိင္ရာ အထူးကိုယ္စားလွယ္ (UN Special Reporteur againet Torture) ထံသို႔ AHRC မွ လူ႕အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္ညႇဥ္းပန္းမႈသတင္းမ်ား ေန႔စဥ္ေပးပို႔သည္။

သီ၀ရီအရေျပာရလွ်င္ ဤမုိဒယ္လ္တြင္ မ်က္ႏွာစာႏွစ္ဖက္ ရွိသည္။ ညႇင္းပန္းခံ သားေကာင္မ်ားႏွင့္ အလုပ္မျဖစ္ေသာ တရားေရးစနစ္တုိ႔ျဖစ္သည္။ သီရိလကၤာႏုိင္ငံတြင္ ဤႏွစ္ခ်က္စလံုးသည္ ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္မႈ၏ ရင္းျမစ္မူလ ျဖစ္သည္။ ဆုိလိုရင္းမွာ နစ္နာသူကို ကူညီေစာင့္ေရွာက္မႈေပးသည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္တည္း နစ္နာဆံုး႐ႈံးမႈျဖစ္ေစသည့္ စနစ္အေပၚတြင္လည္း အာ႐ုံစိုက္ရန္ျဖစ္သည္။ စနစ္တစ္ခုလုံး ယိုယြင္းပ်က္စီးေနသည့္ အေျခအေနတြင္ နစ္နာသူကို ကူညီေစာင့္ေရွာက္႐ုံျဖင့္ မလံုေလာက္ေပ။ စနစ္က သားေကာင္မ်ားကို တစ္ခ်ိန္လံုး ေမြးထုတ္ေပးေနျခင္းျဖစ္သည္။ သုိ႔ျဖစ္ရာ ဥပေဒစနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အျမင္ျဖင့္ စနစ္တခုလုံးကုိ စဥ္ဆက္မျပတ္ ေ၀ဖန္အကဲျဖတ္ ေစာင့္ၾကည့္ရန္ လိုေပသည္။ တရားေရးစနစ္၏ မေတာ္တေရာ္ျပဳလုပ္မႈ ဘက္ေပါင္းစံု၊ ေထာင့္ေပါင္းစံု အေသးစိတ္ အခ်က္အလက္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ဖြင့္ခ်ရန္အျပင္ ေမးခြန္းထုတ္ တင္ျပခ်က္မ်ား၊ အဆုိျပဳခ်က္မ်ားသည္လည္း ဥပေဒျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လိုအပ္ခ်က္၏ သြင္ျပင္လကၡဏာမ်ား ျဖစ္သည္။ ဥပေဒျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လ်င္ျမန္စြာ ေအာင္ႏုိင္ေစရန္ အစဥ္တစိုက္ လူထုပညာေပးမႈႏွင့္ ဖိအားေပးမႈမ်ား လိုအပ္သည္။ အစိုးရပိုင္းဆုိင္ရာ တာ၀န္ရွိသူမ်ား ေျပာင္းလဲေစရန္ႏွင့္ ပညာေပးရန္သာမက အစိုးရမဟုတ္ေသာ အရပ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကိုလည္း ပညာေပးရန္ လိုအပ္သည္။ ပဋိပကၡေပါင္းစံု ျပြမ္းတီးေနသည့္ သီရိလကၤာလို ႏိုင္ငံမ်ဳိးတြင္ လူထုအာ႐ုံစိုက္မႈ လိုအပ္သည့္ ျပႆ နာ အေျမာက္အျမားရွိသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ေအာင္ျမင္မႈရလိုသည့္ ေရွ႕ေဆာင္သူ Lobby မ်ားသည္ လူထုႏွင့္ အၿမဲတမ္းထိေတြ႔ေနၿပီး လူထုေဟာေျပာလႈံ႕ေဆာ္မႈမ်ားတြင္ အၿမဲတမ္း ၿပိဳင္ဆုိင္ပါ၀င္သင့္သည့္ ကြၽမ္းက်င္မျမင့္မားသည့္ ေရးသားလႈံ႔ေဆာ္ခ်က္မ်ား ထုတ္ေ၀ျဖန္႔ခ်ိရန္သာမက အျခားတစ္ဖက္တြင္လည္း က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ၀ါဒျဖန္႔ႏုိင္စြမ္း ရွိရမည္ျဖစ္သည္။ အစိုးရႏွင့္ လက္ေအာက္ခံ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္ အရင္းအျမစ္ ျပႆ နာ ႀကီးမားလွသည္။ ယင္းတုိ႔တြင္ အဖြဲ႔လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ရန္ ေငြေၾကးရင္းျမစ္ မရွိၾကေပ။ သို႔အတြက္ AHRC သည္ အုိင္တီနည္းပညာ၊ ဆက္သြယ္မႈႏွင့္ မီဒီယာကြၽမ္းက်င္မႈကို မရွိမျဖစ္ အသက္ေသြးေၾကာအျဖစ္ အခုိင္အမာ ဆုပ္ကိုင္သည္။ သုိ႔ျဖင့္ AHRC သည္ မိမိသာမက ႏုိင္ငံတကာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ဳိးစံု လႊမ္းၿခံဳပါ၀င္သည့္ ႏုိင္ငံတကာ ညီလာခံမ်ား ေပၚေပါက္ေရးအတြက္ အားထုတ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။


■ ၁၉၉၃ ဗီယင္နာ လူ႕အခြင့္အေရး ညီလာခံႀကီး

၁၉၉၃ ဗီယင္နာ လူ႔အခြင့္အေရး ညီလာခံႀကီးသည္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢအဖြဲ႕ႀကီးက ၁၉၄၈ ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ျပန္ေၾကညာခဲ့သည္။ ‘အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္း (UDHR) ကို ေနာက္တစ္ဆင့္ ျမႇင့္တင္လုိက္ျခင္း၊ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ အေလးအနက္ လႈပ္ရွားလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။

ကမၻာတစ္၀န္းလံုးမွ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ ပညာရွင္မ်ား လူ႔အခြင့္အေရး ကာကြယ္ရန္ႏွင့္ တုိးျမႇင့္ရန္ သႏၷိ႒ာန္ခ်ထားသည့္ ကမၻာ့ျပည္သူမ်ားသည္ ကမၻာလံုးဆုိင္ရာ ဗီယင္နာညီလာခံႀကီးအတြက္ ျပင္ဆင္ရန္ ပူးေပါင္းလႈပ္ရွားခဲ့ၾကသည္။ အာရွတုိက္အတြက္ ၁၉၉၂-၁၉၉၃ တြင္ ျပင္ဆင္ေရးညီလာခံကို ဘန္ေကာက္တြင္ က်င္းပရာ ေထာင္ႏွင့္ခ်ီေသာ လူပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ပါ၀င္တက္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ထင္ရွားသည့္ ပညာရွင္မ်ားက ဗီယင္နာကြန္ဖရင့္ႀကီးတြင္ အလံုးစံုလႊမ္းၿခံဳေသာအျပင္ မ်ဳိးစံုပါ၀င္သည့္ ေၾကညာစာတမ္းအစံုလုိက္ တင္သြင္းႏုိင္ေရးအတြက္ လူ႔အခြင့္အေရး အဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းစီစဥ္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိပညာရွင္မ်ားအနက္ AHRC စတင္ထူေထာင္သူ တစ္ဦးျဖစ္သည့္ တရားလႊတ္ေတာ္တရားသူႀကီး ဘဂါ၀တီ (Bhaga wati) ႏွင့္ ေဟာင္ေကာင္တကၠသိုလ္ ပါေမာကၡ ရ႐ွ္ဂိုင္း (Yash Ghai) တုိ႔ ပါ၀င္သည္။ ပါေမာကၡရ႐ွ္ဂိုင္းသည္ ကမၻာတစ္၀န္း ဂုဏ္သတင္းေက်ာ္ေဇာသူ ပညာရွင္ျဖစ္ၿပီး ၁၉၉၅ ခုႏွစ္တြင္ AHRC အႀကံေပးဘုတ္အဖြဲ႕၀င္ ျဖစ္လာခ့ဲသည္။

အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ လူ႕အခြင့္အေရး ေၾကညာစာတမ္း (UDHR - Universal Declaration of Human Rights) ႏွင့္ ဗီယင္နာကြန္ဖရင့္ဆုိင္ရာ ကမၻာ့လႈပ္ရွားမႈႀကီးကို စိန္ေခၚမႈမ်ားအနက္ အဓိကမွာ အာရွအစိုးရအခ်ဳိ႕၏ အျပင္းအထန္ ဆန္႔က်င္မႈမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ဆန္႔က်င္ဘက္ဂုိဏ္းကို တ႐ုတ္ျပည္၊ စင္ကာပူ၊ မေလးရွားတုိ႔က ဦးေဆာင္ၿပီး ေနာင္တြင္ ဖိလစ္ပိုင္ ပါ၀င္လာခဲ့သည္။ ထုိႏုိင္ငံမ်ားက လူ႔အခြင့္အေရး၏ ကမၻာ့လကၡဏာေဆာင္မႈကို ျငင္းဆန္ၿပီး ‘အာရွတန္ဖုိး (Asian Values) ဆုိသည့္ အယူအဆျဖင့္ အစားထုိးရန္ ႀကံစည္ခဲ့ၾကသည္။ ဆုိလိုသည္မွာ ႏုိင္ငံတုိင္းတြင္ သက္ဆုိင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈအရ သီးျခားတန္ဖုိးႏွင့္ စံႏႈန္းမ်ား ရွိသည္ဟုပင္ ျဖစ္သည္။ ဤအေတြးအေခၚမွာ ကုလသမဂၢလူ႔အခြင့္အေရး ေၾကညာစာတမ္းပါ စံႏႈန္းမ်ား၊ တန္ဖုိးမ်ားကို ဆန္႔က်င္ရန္ ၀ါဒျဖန္႔ခ်က္ သက္သက္မွ်သာျဖစ္သည္။ ကုလသမဂၢ အဖြဲ႕ႀကီးက အဆုိပါ ‘အာရွတန္ဖုိး’ အယူအဆပါ စံႏႈန္းမ်ားကို တစ္ကမၻာလံုး လက္ခံႏုိင္ေစရန္အတြက္ ႏုိင္ငံအစိုးရတုိင္းသည္ အဓိကအက်ဆံုးျဖစ္သည့္ လူ႔အခြင့္အေရးစာခ်ဳပ္ (၂)ရပ္ပါ အခြင့္အေရးမ်ားကို ေလးစားလိုက္နာရမည္ဟု ေတာင္းဆုိခဲ့သည္။ ယင္းတုိ႔မွာ “အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ လူမႈေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးဆုိင္ရာ အခြင့္အေရးစာခ်ဳပ္” (ICCPR - International Covenant an Civil and Political Rights) ႏွင့္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ စီးပြားေရး၊ လူမႈဆက္ဆံေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးမ်ားစာခ်ဳပ္ (ICESCR - International Covenant and Economics social and Cultureal Rights) တုိ႔ျဖစ္သည္။ ကုလက ‘အာရွတန္ဖုိး’ သည္ ဤစာခ်ဳပ္ႏွစ္ခုပါ လူ႔အခြင့္အေရး စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီရမည္။ အာမခံရမည္ဟု ေတာင္းဆုိျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

စင္စစ္အားျဖင့္ ‘အာရွတန္ဖုိး’ ဆုိသည္မွာ အေျခခံလူ႕အခြင့္အေရးမ်ားကို ျငင္းကြယ္ဆန္႔က်င္လိုသည့္ အစိုးရမ်ား၏ အေၾကာင္းျပခ်က္သက္သက္မွ်သာ ျဖစ္သည္။ အာရွတန္ဖုိးအရဆုိလွ်င္ ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈမွာ လုိအပ္ခ်က္တစ္ခုျဖစ္သည္။ အႏၲရာယ္အရွိဆံုး ေျဗာင္အက်ဆံုးအခ်က္မွာ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္မႈမ်ားကို ႏုိင္ငံတကာစံျဖင့္ တုိင္းတာရန္ဟူသည့္ အခ်က္ကို ခါးခါးသီးသီး ျငင္းဆန္ျခင္းျဖစ္သည္။ အဆုိပါ အစိုးရမ်ားက ၎တုိ႔ႏိုင္ငံရွိ ျပည္သူမ်ားသည္ သက္ဆုိင္ရာႏိုင္ငံ၏ ယဥ္ေက်းမႈ အစဥ္အလာ ေဘာင္အတြင္းမွ အခြင့္အေရးမ်ား ခံစားရရွိေနေၾကာင္း၊ ထုိအခြင့္အေရးမ်ား ခ်ဳိးေဖာက္ခံရသည္ဟု စြပ္စြဲေနျခင္းမွာ မွားယြင္းေၾကာင္း တုံ႔ျပန္ေလ့ရွိသည္။ အတိအက်အားျဖင့္ ဆုိရပါက ထုိထုိအစိုးရမ်ားက လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ အသင္းအပင္းဖြဲ႕စည္းခြင့္၊ အစိုးရတစ္ရပ္ကို လူထုဆႏၵမဲျဖင့္ လြတ္လပ္စြာေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ခြင့္ ဆုိသည္မွာ ခုိင္မာသည့္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရး မဟုတ္ဟု ျငင္းဆန္လိုျခင္းျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမူ ထုိအစိုးရမ်ားသည္ ေဖာ္ျပပါစံႏႈန္းမ်ားျဖင့္ ခ်ိန္ထုိးမခံ၀ံ့ေသာ အစိုးရမ်ား ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္တည္း။ သူတုိ႔အဆုိအရ အစိုးရတစ္ရပ္ကို သီးျခားယဥ္ေက်းမႈအရ ဖြဲ႔စည္းခြင့္ရွိသည္။ အာဏာပိုင္ကို ႐ုိေသေလးစားရန္ တာ၀န္သည္ သာမန္ျပည္သူတစ္ေယာက္၏ အခြင့္အေရးထက္ ပိုမုိျမင့္မားသည္ဟူ၍ျဖစ္သည္။

တ႐ုတ္ျပည္၏ ဆုိရွယ္လစ္ႏုိင္ငံေရး စနစ္အရဆုိလွ်င္ ႏုိင္ငံသားတစ္ဦး၏ အဓိကတာ၀န္မွာ အစိုးရ၏ အမိန္႔ကို နာခံရန္ျဖစ္သည္။ အာဏာပိုင္က ႏုိင္ငံသားတစ္ဦး၏ အခြင့္အေရးကို ေလးစားရန္ သုိ႔မဟုတ္ အာဏာပိုင္၏ အခြင့္အေရးမ်ားကို ကန္႔သတ္ရန္သည္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကုိ ဦးေစာက္ဂြၽမ္းျပန္ ျဖစ္ေစမည္ဟူ၏။ ဤအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဗဟိုျပဳ အဘိဓမၼာသည္ အာရွတန္ဖုိး အျငင္းအခုန္ စစ္ထုိးပြဲမ်ားတြင္ ႏုိင္ငံေရးဆုံမွတ္ ျဖစ္လာသည္။ အမွန္စင္စစ္အားျဖင့္ ဤျငင္းခုန္ခ်က္မ်ားသည္ အသစ္အဆန္း မဟုတ္ေပ။ ေနာင္တြင္ ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံ ျဖစ္လာသည့္ ဘုရင္အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ႏုိင္ငံမ်ားက ဘုရင္မင္းျမတ္သည္ အစိုးရအဖြဲ႔၏ပံုစံကို ျပ႒ာန္းရန္ အၾကြင္းမဲ့အာဏာရွိေၾကာင္းႏွင့္ ႏုိင္ငံသားမ်ားက အစိုးရအမိန္႔ကို မလြဲမေသြ လုိက္နာရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ျပ႒ာန္းထားၿပီးျဖစ္သည္။ ပေဒသရာဇ္စနစ္ လက္ေအာက္ရွိ ႏုိင္ငံေတာ္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္မႈ သေဘာတရားသည္ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္း လြတ္လပ္ခြင့္အေျခခံၿပီး အစိုးရအေပၚ အခြင့္အာဏာ ကန္႔သတ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရမည္ဟူသည့္ အယူအဆႏွင့္ လံုးလံုးလ်ားလ်ား ျခားနားသည္။ ဒီမုိကေရစီအတြက္ တုိက္ပြဲ၀င္ျခင္းသည္ အၾကြင္းမဲ့ အာဏာပိုင္မႈႏွင့္ ဥႆုံ နာခံေရးမူမ်ားကို တုိက္ခုိက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ စစ္မွန္သည့္ ဒီမုိကေရစီ အစိုးရမ်ား၏ အာဏာပိုင္မႈကို ျပည္သူ႔ဆႏၵေပၚတြင္ အေျခခံၿပီး အစိုးရႏွင့္ ျပည္သူႏွစ္ဖက္စလံုးအတြက္ လိုက္နာရန္ တာ၀န္ႏွင့္၀တၱရားမ်ားကို ျပ႒ာန္းသည္။ ‘အာရွတန္ဖုိး’ အယူအဆသည္ ယခင္သက္ဦး ဆံပိုင္ပေဒသရာဇ္စနစ္၏ အေတြးအေခၚမ်ားကို သဏၭာန္သစ္ျဖင့္ ပြဲထုတ္လာျခင္းမွ်သာျဖစ္သည္။ အာရွတုိက္အတြင္း႐ွိ အရပ္ဘက္အဖြဲ႔အစည္း (C.S.O) မ်ားက ဤအၾကြင္းမဲ့ အာဏာပိုင္မႈ အေတြးအေခၚကို မအံ့ၾသၾကေပ။ အာဏာ႐ွင္ အစိုးရမ်ားကို ႏုိင္ငံေရးပုံသဏၭာန္ အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ အာရွတစ္လႊားတြင္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ထူေထာင္ခဲ့ၾကသည္ မဟုတ္ပါလား။
Writer: 
ဦးသိန္းသန္းဦး (ျမန္မာႏုိင္ငံ ေရွ႕ေနမ်ားကြန္ရက္)
 
ELEVEN  
http://news-eleven.com/%E1%80%B1%E1%80%86%E1%80%AC%E1%80%84%E1%80%B9%E1%80%B8%E1%80%95%E1%80%AB%E1%80%B8%E1%80%99%E1%80%BA%E1%80%AC%E1%80%B8/%E1%80%B1%E1%80%9E%E1%80%AC%E1%80%84%E1%80%B9%E1%80%B8%E1%80%90%E1%80%AF%E1%80%AD%E1%80%80%E1%80%B9%E1%80%80-%E1%81%BE%E1%80%80%E1%80%AC%E1%80%B8%E1%80%B1%E1%80%85%E1%80%9E%E1%80%AC%E1%80%B8-%E1%81%84

No comments:

Post a Comment